Veelgestelde vragen
Ik zoek een huis met zorg
Ik sta bij Het Baken op de wachtlijst voor wonen met zorg, hoe nu verder?
Als er een appartement beschikbaar komt, dan nemen wij contact met u of uw eerste contactpersoon op. Op het moment dat wij dit doen, kunt u op korte termijn bij ons komen wonen.
Waar vind ik wijzigingen in het zorgstelsel?
Ieder jaar vinden er wijzigingen plaats ten aanzien van het zorgstelsel en de zorgverzekering. Het is niet gemakkelijk om zelf al deze veranderingen bij te houden. Daarom worden op de website www.zorgwijzer.nl de belangrijkste en meest actuele wijzigingen in kaart gebracht.
Regelhulp is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft. Deze website bevat actuele en betrouwbare informatie op het gebied van zorg, ondersteuning, jeugdhulp en financiële regelingen bij ziekte of beperking.
Wat biedt Het Baken aan op het gebied van welzijn?
Samen met u gaan wij op zoek naar wat u een plezierige invulling van uw dag vindt. We kijken hierbij naar wat u nog zelf kunt en waarbij u eventueel uw naasten wilt bij betrekken.
Voorbeelden:
- Individuele activiteiten (wandelen, zintuigactivering)
- Groepsactiviteiten (beweegactiviteiten, groenactiviteiten, koken)
- Sociaal culturele activiteiten (kooroptredens, lezingen)
Ik wil graag vrijwilligerswerk doen
Ik wil graag vrijwilliger worden, hoe kan ik mij aanmelden?
U kunt zich aanmelden als vrijwilliger door een mail te sturen naar:
Seewende (Nunspeet) - Brenda Bagerman (bbagerman@zorgverlening-hetbaken.nl)
De Hullen (Oldebroek) - Eline Kuiper (ekuiper@zorgverlening-hetbaken.nl)
Hoenwaard (Hattem) - Eline Kuiper (ekuiper@zorgverlening-hetbaken.nl)
De Voord (Elburg) - Edith Cornelissen (ecornelissen@zorgverlening-hetbaken.nl)
Hoe vaak wordt er iets van je verwacht als vrijwilliger?
We zijn blij met alle hulp! Samen gaan we kijken wat voor u wenselijk is.
U kunt alle dagen komen, maar ook 1 keer per maand.
Legt u liever niets vast? Dan is flexibele inzet ook mogelijk.
De ene week bijvoorbeeld op maandagmiddag en de week daarna op woensdagavond.
Ik wil af en toe iets komen doen, kan dat ook?
Dat is zeker mogelijk!
Er zijn activiteiten die eens in de zoveel tijd terugkomen, bijvoorbeeld ondersteuning bieden bij een kooroptreden. We bellen je dan om vragen of het je lukt om te helpen.
Kan ik wel op vakantie of vrij nemen als vrijwilliger?
Uiteraard! Wij vinden welzijn heel erg belangrijk en daar horen vakantie en vrije dagen bij. Het is wel fijn als u dit van tevoren aan wilt geven bij uw begeleider.
Extra hulp deze zomer
Ik wil graag komen helpen deze zomer maar ben niet het hele tijdslot beschikbaar. Moet ik mij dan wel opgeven?
Alle hulp is welkom. Dus kunt u bijvoorbeeld pas vanaf 17.30 uur, terwijl de dienst om 17.00 uur begint dan kan dat. Benoemt u dit dan in het opmerkingenveld? Dan houden onze medewerkers daar rekening mee.
Tot hoever van te voren kan ik mij aanmelden voor een tijdslot?
U kunt zich tot 24 uur van te voren aanmelden voor een tijdslot. Stel u komt er binnen 24 uur voor de start achter dat u wel kunt en wilt helpen, zoek dan even contact met de receptie van Seewende: 088-258 1010.
Mijn partner, familielid of kennis (een ´niet eerste contactpersoon´) wil ook wel komen helpen, mag dit?
Dit mag zeker, mits dat deze persoon geen totale vreemde is voor uw naaste, onze bewoner. Belangrijk is dat onze bewoner deze naaste al een keer heeft ontmoet of dat deze persoon (vanuit verhalen) als een bekende voelt voor de bewoner. Daarnaast is het voor ons belangrijk dat u deze persoon vertrouwt en dat u diegene deze ondersteunende vorm van zorg voor uw naaste toevertrouwd.
Mag ik mij ook voor andere locaties dan die van mijn naaste aanmelden voor hulp?
Fijn dat u zo enthousiast bent en wilt helpen! Omdat we deze manier van samenwerken met eerste contactpersonen voor de eerste keer uitrollen bij Het Baken, mag u zich voor nu enkel aanmelden voor de community waar uw naaste zorg ontvangt. Daar bent u waarschijnlijk een bekend gezicht voor de bewoners en medewerkers en weet u de weg, wat voor iedereen het prettigst werkt.
Online vragenlijst
Hoe lang duurt het invullen van de online vragenlijst?
De richttijd voor het invullen van de vragenlijst is 30 minuten, maar afhankelijk van hoe snel u bent doet u er korter of langer over.
Kan ik beginnen met het invullen van de vragenlijst en deze dan op een later tijdstip verder afmaken?
Ja, dat kan. U pakt de draad gewoon weer op door op een later tijdstip opnieuw te klikken op de link naar de enquête.
Moet ik meedoen met die groepsgesprekken of kan ik ook alleen deelnemen aan de online vragenlijst?
Niks moet. U hoeft niet mee te doen aan de groepsgesprekken als u de online vragenlijst hebt ingevuld maar dit mag wel. Wilt u deelnemen aan de groepsgesprekken, dan is het wel handig dat u de online vragenlijst hebt ingevuld zodat u weet waarover we het hebben.
Ik wil de vragenlijst graag op papier invullen in plaats van online. Hoe regel ik dit?
In de week van 28 augustus worden communities (via operationeel leidinggevenden of community coaches) voorzien van een stapeltje papieren exemplaren. Deze zijn voor bewoners, maar mogen ook uitgedeeld worden aan naasten en vrijwilligers. Vraag dus een medewerker van Het Baken op de community hiernaar.
De dagbegeleiding en De Waard doen niet mee aan deze scan. Waarom is dat?
Waardigheid en Trots en het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg zijn programma’s die gefinancierd worden vanuit de WLZ. Daarom doen alleen units en communities die langdurige zorg bij Het Baken verlenen mee aan dit onderzoek.
Wat is het programma Waardigheid & Trots?
Het programma Waardigheid en Trots helpt ons als zorgorganisatie het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg waar elke ouderenzorgorganisatie aan Nederland aan moet voldoen, uit te rollen binnen de organisatie. Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg en Waardigheid en Trots zijn onderdeel van het plan Thuis in het Verpleeghuis dat minister Hugo de Jonge in april 2018 presenteerde. Bekijk ook: Waardigheidentrots.nl.
Wat is het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg?
In het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staat wat de definitie van de kwaliteit van de zorg is voor verpleeghuizen in Nederland. Alle verpleeghuizen in Nederland zijn verplicht deze zorg te leveren. In het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staan acht punten; wonen & welzijn, veiligheid, leren & verbeteren van kwaliteit, leiderschap, personeelssamenstelling, gebruik van hulpbronnen, gebruik van informatie en persoonsgerichte zorg & ondersteuning, waar we in Nederland aan moeten voldoen als het gaat om kwalitatieve zorg. De scan, bestaande uit de online vragenlijst en de groepsgesprekken, maakt inzichtelijk waar we als Het Baken staan ten opzichte van het kwaliteitskader. En wat dus goed gaat en beter moet. Deze video legt dit uitgebreid uit: Video Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
Mijn vraag staat er niet bij. Aan wie kan ik deze stellen?
Stel uw vraag eerst aan de (operationeel) leidinggevende van de community van uw naaste. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u tot 28 augustus uw vraag stellen aan manager zorg Diana van Ommen via dvommen@zorgverlening-hetbaken.nl. Vanaf 28 augustus kunt u met uw vraag terecht bij Janneke Brakke via jbrakke@zorgverlening-hetbaken.nl.