Werken bij Help & contact

Nieuwsbrief Cliëntenraad | december 2024

Afscheid van Chris van Tilborg

Chris van Tilborg, secretaris van de Centrale Cliëntenraad, verantwoordelijk voor de locatie De Hullen en lid van de projectgroep Informele Zorg, heeft in december 2024 zijn taken neergelegd. Hij blijft met ons contact houden, maar zal niet meer actief zijn als lid van de Cliëntenraad. Wij zullen hem missen en wensen hem met zijn nieuwe activiteiten veel geluk en een goede gezondheid.

Uitdagingen in de zorg

In Nederland staat de zorg voor een uitdaging. Door de vergrijzing maken steeds meer mensen aanspraak op langdurige zorg. Gevolg: de kosten rijzen de pan uit, de personeelstekorten worden groter en groter, en de werkdruk groeit. Onlangs maakte het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport afspraken met een groot aantal partijen in de zorg, van ziekenhuizen tot ouderenzorg, om ook in de toekomst, goede, toegankelijke en betaalbare zorg te kunnen blijven leveren: het Integraal Zorgakkoord (IZA).

Het Baken wil ook in de toekomst iedereen de juiste zorg bieden. Om dit te realiseren is de samenwerking met het sociale netwerk van de bewoners en vrijwilligers noodzakelijk. Een nieuwe werkwijze voor de zorgprofessionals waar vrijwilligers, mantelzorgers en netwerken betrokken zijn bij de zorg. In 2025 wordt deze samenwerking ook op de locaties steeds zichtbaarder. Samen is alleen mogelijk als iedereen zijn/haar bijdrage wil leveren. Het Baken is ervan overtuigd dat deze ‘nieuwe’ werkwijze ten goede zal komen aan de bewoners.

Nog meer cliëntgerichte zorg

Het uitgangspunt van cliëntgerichte zorg is dat de bewoner centraal staat, niet de regels of het systeem. Dit betekent dat de zorg nog meer wordt afgestemd op de unieke behoeften van elke cliënt. In een cliëntgericht verpleeghuis hebben zorgmedewerkers meer de vrijheid om beslissingen te nemen op basis van hun professionele kennis en ervaring, in overleg met de bewoners. De Centrale Cliëntenraad (CCR) speelt zeker een rol in het bewaken en bevorderen van cliëntgerichte zorg in Het Baken. De Cliëntenraad behartigt de belangen van alle bewoners en zorgt ervoor dat hun stem wordt gehoord in de beleidsvorming en besluitvorming. In 2025 houden wij u maandelijks via een nieuwsbrief op de hoogte van de ontwikkelingen.

Zorg rondom het levenseinde

Tijdens de Cliëntenraadsvergadering in februari en in juli 2024 is het onderwerp uitvoerig besproken. In deze nieuwsbrief geven wij u inzicht in hoe het beleid tot stand is gekomen. Binnen Het Baken was er behoefte om na te denken over de zorg rondom het levenseinde. De toenemende vraag naar euthanasie in de samenleving, wordt ook binnen Het Baken merkbaar. Dit roept vragen op die Het Baken serieus neemt. Om verantwoord met deze vraag om te gaan is de notitie over ‘Zorg rondom het levenseinde’ opgesteld.

Notitie zorg rondom het levenseinde

Er is met grote zorgvuldigheid een notitie opgesteld waarin Het Baken gehoor geeft aan zowel de wensen van de cliënt als aan de (protestantschristelijke) waarden van de medewerkers. Er is niets overhaast besloten en diverse partijen zijn betrokken bij de besluitvorming. De ontwikkeling is besproken met de Raad van Toezicht, de Ondernemingsraad (OR) en de Centrale cliëntenraad (CCR). De notitie is eveneens besproken in twee termijnen met de Diaconale Adviesraad en kon rekenen op instemming. Op basis hiervan heeft de bestuurder het nieuwe beleid, weergegeven in de notitie, vastgesteld en de Raad van Toezicht heeft dit tenslotte, volgens de statuten, goedgekeurd.

Wat betekent dit voor u

Zoals beschreven in de statuten; Het Baken is een organisatie met een protestants-christelijke identiteit. Dit betekent dat we het menselijk leven zien als gegeven door God en het is niet aan de mens om het leven te beëindigen. Medewerkers van Het Baken voeren daarom geen levensbeëindigende handeling(en) uit. Het kan voorkomen dat een cliënt de wens uitspreekt tot euthanasie. Het Baken gaat hierover in gesprek met de cliënt. Er wordt geluisterd naar de vraag achter de vraag: er wordt hulp aangeboden vanuit de verschillende disciplines die werkzaam zijn bij Het Baken en zo nodig ook van professionals buiten onze organisatie. Juist vanuit onze christelijke identiteit willen we de ander duidelijk maken dat we zijn of haar unieke leven van grote waarde vinden.

Ondanks alle hulp die geboden wordt, kan een cliënt bij zijn of haar wens blijven tot het krijgen van euthanasie. Artsen van Het Baken kunnen, als dit voor de cliënt zelf lastig is - vanuit hun medisch-professionele standaard en in overeenstemming met hun persoonlijk geweten - de cliënt verwijzen naar een arts die bereid is om het verzoek in te willigen. De artsen van Het Baken zorgen vervolgens voor een goede overdracht van de medische gegevens van de cliënt.

Vanuit ons uitgangspunt ‘waardig leven’ laten we de cliënt niet los. We blijven de cliënt, ongeacht zijn of haar keuze, zorg bieden. Vanuit onze missie en visie draagt Het Baken de zorg voor de cliënt vanuit de waarde van barmhartigheid. De eigen studio of het appartement is het privédomein van de cliënt en de cliënt maakt haar/zijn eigen keuzes. Levensbeëindigend handelen echter kan alleen uitgevoerd worden door een arts van buiten onze zorgorganisatie. De dagelijkse zorg zal gewoon door medewerkers van Het Baken geleverd worden. Na overlijden kan als de cliënt of naasten dit wensen ook de laatste zorg verleend worden zoals wij dit gewend zijn.

Ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken
Zorgverlening Het Baken is een organisatie met een protestants-christelijke identiteit. Mede door toegenomen medische mogelijkheden kunnen er op hoge leeftijd ethische en levensbeschouwelijke vragen ontstaan. U kunt daar uiteraard over spreken met een geestelijk verzorger binnen Het Baken.

Palliatieve zorg

Het Baken biedt naast ondersteuning bij wonen, zorg en welzijn ook palliatieve zorg in de laatste fase van het leven. Als de cliënt dit wenst kunnen pijn- en benauwdheidsbestrijding hier onderdeel vanuit maken. Als de cliënt daar behoefte aan heeft begeleiden we de cliënt in het afscheid nemen van het leven. De geestelijk verzorger speelt hierin een belangrijke rol. Uiteraard is de wens van de cliënt het uitgangspunt voor de begeleiding.

Reanimatie

Op de dag van de verhuizing naar Het Baken vragen we al naar de wens om al dan niet gereanimeerd te worden. Dit overvalt nieuwe cliënten of hun familie soms. Dat begrijpen we goed. Gezien de vergaande mogelijkheden op medisch gebied is het goed om stil te staan bij de vraag of medisch handelen zinvol en mogelijk is. Uw mening over het al dan niet te reanimeren is van belang, evenals de uitleg door een arts wat de kansen en gevolgen zijn bij reanimatie. Het Baken is op basis van de richtlijn ‘besluitvorming over reanimatie’ gehouden om u hierover goed te informeren en naar uw mening te vragen. Er is aandacht voor uw levensbeschouwelijke opvattingen.

Heeft u vragen naar aanleiding het standpunt van Het Baken, dan kunt u contact opnemen met de pastor via jwvdkamp@zorgverlening-hetbaken.nl of met één van de artsen via medsec@zorgverlening-hetbaken.nl

OVERLEG MET DE BESTUURDER december 2024

Werken vanuit het Generiek Kompas
In aanwezigheid van Mieke Draijer, eerste geneeskundige/specialist ouderengeneeskunde bij Het Baken, bespreekt de Cliëntenraad vanuit de invalshoek kwaliteit van de zorg, de gevolgen van de invoering van het Generiek Kompas. De verduidelijking van de inspectie voor langdurige zorg helpt bij het bepalen van het kwaliteitsbeleid en bij de toetsing. Het Generiek Kompas richt zich vooral op cliëntgerichte zorg. Deze cliëntgerichte zorg is een belangrijk onderdeel van het nieuwe zorgplan van Het Baken. Het is een uitdaging om deze verandering verder vorm te geven, niet alleen omdat er moet worden bezuinigd en er in de toekomst minder personeel beschikbaar zal zijn, maar vooral ook gericht op dat de cliënt er beter van wordt. De organisatie gaat nu verder met de uitwerking van de implementatie. De Cliëntenraad houdt u op de hoogte (uitleg over het ontstaan van het Generiek Kompas staat in de nieuwsbrief van november 2024).

Adviesaanvraag begroting 2025

Nadat de bestuurder vragen heeft beantwoord besluit de Cliëntenraad een positief advies te geven over de begroting 2025.

Terugblik symposium Anders & Samen (Informele Zorg)

Namens de Cliëntenraad zijn Kees van Heuveln en Anneke Stelwagen bij het symposium aanwezig geweest. Ze vonden het een geslaagd symposium. De introductie van de inleider zorgde ervoor dat iedereen zich meteen al heel betrokken voelde. De workshops waren goed en druk bezocht en er werd actief aan meegedaan.

Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!