Nieuwsbrief Cliëntenraad | februari 2025
OVERLEG MET DE BESTUURDER/FEBRUARI 2025
Informatiebeveiliging en privacybeleid
Als zorginstelling is Het Baken verantwoordelijk voor cliëntzorg. Het leveren van kwaliteit staat bij het uitvoeren van deze taak voorop. Om deze kwaliteit aan de patiënten en andere betrokkenen te kunnen bieden is een betrouwbare informatievoorziening essentieel maar ook hoe met informatie wordt omgegaan.
Het beleid ‘Informatiebeveiliging en privacy’ geeft richtlijnen over het omgaan met informatie en privacy. Bij privacy gaat het om de bescherming van persoonsgegevens. Informatiebeveiliging is het geheel van maatregelen en procedures om informatie te beschermen. Het beleid is van toepassing op de gehele organisatie van Het Baken, op alle locaties en op iedereen die er werkzaam is. Het beleid is daarmee ook van toepassing voor externen en vrijwilligers die gebruik maken van diensten van Het Baken.
Met het beleid wil Het Baken werken aan een continue proces van zorgvuldig omgaan met uw gegevens. Gegevens die nodig zijn om het werk te kunnen doen ten behoeve van de cliënten.
Volgende fase Informele zorg
De toegankelijkheid en kwaliteit van zorg komen steeds meer onder druk te staan door vergrijzing, minder beschikbaar personeel en steeds ingewikkeldere zorgvragen. Het samenwerken met mantelzorgers, naasten en vrijwilligers (informele zorgverleners) wordt steeds belangrijker voor het welzijn en de zelfredzaamheid van cliënten. Tegelijk blijkt dat naasten vaak handelingen die ze thuis gewend waren uit te voeren, willen continueren nadat hun dierbare gaat verhuizen naar één van de locaties van Het Baken. In de fase die nu wordt ingegaan wordt de daadwerkelijke samenwerking tussen mantelzorgers, vrijwilligers, het eigen sociale netwerk (familie, vrienden, kennissen etc.) en de medewerkers van Het Baken verder vormgegeven.
Nieuwe zorgplan gaat in werking
Al enige tijd leeft bij de medewerkers van Het Baken het besef dat de inrichting van het zorgproces en het dossier niet meer past bij wie Het Baken wil zijn als zorgaanbieder in de zorg naar onze bewoners. Vanuit het zorgproces werd er nog heel erg ingestoken op het medisch en verpleegkundig model en minder vanuit de visie en kernwaarden dat de hele mens en zijn kwaliteit van leven op de voorgrond zou moeten staan (welzijn). In de nieuwe manier van werken in het zorgproces en zorgdossier is er meer ruimte om invulling te geven aan het welzijnsgerichte deel. En dat vanuit de vier kernwaarden van Het Baken:
- Onze bewoners/cliënten kunnen bij ons zoveel als mogelijk het leven leiden dat ze van huis uit gewend zijn.
- Onze medewerkers geven het beste van zichzelf, ze zijn deskundig en nemen hun verantwoordelijkheid. Regels en afspraken moeten hen daarbij helpen, niet belemmeren.
- We zijn toekomstbestendig en in alle opzichten (financieel, personeel, kwaliteit van zorg) gezond.
- We nemen maatschappelijke verantwoordelijkheid voor een groeiend aantal ouderen met een complexe zorgvraag.
Met de bestuurder is afgesproken om het nieuwe beleid in het eerste kwartaal van 2026 te gaan evalueren.