Werken bij Help & contact

Nieuwsbrief Cliëntenraad | juli 2024

Samen zorgen, nu en morgen

Een groot deel van ons welzijn wordt bepaald door de betrokkenheid van mensen uit onze omgeving. Denk aan een eventuele partner en/of kind(eren), uw familie en vrienden. Of de mensen van de gemeenschappen waar u deel van uitmaakt. Denk aan een hobby- of sportclub, een kerk of een kring bijvoorbeeld.

Bij een verhuizing naar een woonzorglocatie van Het Baken, lijkt het of de zorgmedewerkers de ondersteuning volledig kunnen overnemen. De medewerkers zijn er voor de bewoners en doen hun uiterste best om de bewoners de juiste zorg te bieden en het naar de zin te maken. Zij kunnen echter niet alles overnemen. De zorgprofessionals zijn er voor de medische handelingen of voor zorg die de naasten niet kunnen geven. De betrokkenheid van naasten blijft dus altijd belangrijk. Daarnaast is het van grote waarde dat ook andere familieleden, vrienden en kennissen blijven komen.

De ondersteuning die de bewoner krijgt van naasten noemen we tegenwoordig informele zorg. Het is van groot belang dat de informele zorg aansluit bij wat de bewoner fijn vindt. De samenwerking tussen naasten en de zorgprofessionals is belangrijk. Samen zorgen voor morgen. Als we dit goed kunnen afstemmen is dat in het belang van de bewoners.

Tijdens familie-avonden bleek dat veel naasten het beste met de bewoners voor hebben en dat zij graag willen helpen. Toch is niet iedereen actief voor zijn of haar naaste. Veel naasten weten niet goed wat zij kunnen, mogen doen en bij wie zij moeten zijn om te helpen. Om dit goed te regelen is er een projectgroep om de samenwerking goed af te stemmen.

Op dit moment zien we binnen Het Baken steeds meer initiatieven om de samenwerking te verbeteren en dragen naasten bij aan activiteiten voor een zo gelukkig mogelijk leven voor bewoners. Dit zijn taken waar geen gespecialiseerde zorgprofessional voor nodig is.

In de volgende nieuwsbrief gaan we in op een aantal activiteiten die door naasten worden verricht. Alles in het belang van de bewoners.

Tineke, dochter

“Een aantal keer per maand breng ik zelf mijn moeder naar bed. Een bijzonder en intiem moment. Ik wil dit graag blijven doen zolang zij nog bij ons is.”

Gespreksgroep voor familieleden van bewoners PG Afdelingen

Bericht van Roel Venderbos, geestelijk verzorger van Het Baken

In het eerste halfjaar van 2024 hebben we een gespreksgroep gehad voor familieleden van bewoners op de PG-afdelingen van Het Baken. De deelnemers waren erg blij met dit initiatief. Het blijkt een goeie mix te zijn van het delen van ervaringen en het opdoen van info over allerlei onderwerpen. We noemden de gespreksgroep 'bondgenotengroep', en dat was ook de ervaring van de deelnemers: 'We zijn in zekere zin bondgenoten in wat we meemaken, en wat is het dan fijn om die verbondenheid ook te beleven...'.

Het is de bedoeling om in september/oktober opnieuw één of meer groepen te starten. Een paar weken geleden hebben de eerste contactpersonen van bewoners op de PG-afdelingen van al onze locaties daarvoor een uitnodiging ontvangen. In zes avonden of andere dagdelen wisselen we ervaringen uit en bespreken we een aantal belangrijke onderwerpen. Thema’s waar je tegenaan kunt lopen als je man of vrouw, vader of moeder of nog weer anders, is komen wonen in één van de huizen van Het Baken. Misschien ben je er al naar gevraagd. En omgekeerd kun je misschien ook mensen stimuleren om mee te doen. Het is ook prima als mensen samen met iemand anders willen deelnemen. Opgeven kan via het mailadres: rvenderbos@zorgverlening-hetbaken.nl.

OVERLEG MET DE BESTUURDER JULI 2024

Instemmingsaanvraag: “Hernieuwde visie en strategie op digitalisering” De uitdagingen waar de gezondheidszorg voor staat, zijn alom bekend: personeelstekorten, vergrijzing en het langer thuis blijven wonen. ActiZ, de branchevereniging voor langdurige zorg, spreekt over digitalisering als onderdeel van de uitdagingen van zorg. "De grote veranderingen die nodig zijn, vragen om nieuwe oplossingsrichtingen waardoor we de zorg anders kunnen inrichten. Door digitalisering liggen er kansen en oplossingen die er eerder niet waren" (ActiZ, Digitaal Denken en Doen, 2023). Het Baken onderschrijft deze ontwikkeling en vindt het belangrijk om hierbij aan te sluiten.

Voor medewerkers betekent het meer gebruiksgemak. Met een dalende personele inzet toch goede kwaliteit kunnen blijven leveren. Voor bewoners en cliënten van Het Baken betekent het dat er vanuit de vernieuwde visie en strategie er meer middelen ingezet kunnen worden die de kwaliteit van zorg continueert of verbetert. Voorbeelden zijn het verhogen van de veiligheid voor de bewoners. De toepassing van ‘slim’ incontinentiemateriaal waardoor meer comfort voor bewoners ontstaat.

De Cliëntenraad heeft zich goed laten informeren en gaat onderzoeken of ze met de hernieuwde visie en strategie op digitalisering in kan stemmen.

Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!