Werken bij Help & contact

Nieuwsbrief Cliëntenraad | mei 2025

Bekendheid en rol cliëntvertrouwenspersoon Wzd

Sinds vorig jaar is Carina Kerkdijk als cliëntvertrouwenspersoon voor de Wet zorg en dwang werkzaam in de locaties van Het Baken. Als cliëntvertrouwenspersoon Wzd luistert zij naar u als bewoner of naaste. U kunt bij haar terecht voor informatie over uw rechten, bij wie u kunt aankloppen en welke stappen u kunt ondernemen. Zij helpt u en uw naasten! In onderstaand stukje stelt zij zichzelf voor en vertelt zij over haar werkzaamheden.

Beste bewoner, familie en/of vertegenwoordiger,

Mijn naam is Carina Kerkdijk en ik ben cliëntvertrouwenspersoon onvrijwillige zorg bij Stemgever. Ik ben verbonden aan de locatie van uw of uw naaste en ik ben er voor zowel cliënten als hun wettelijk vertegenwoordigers.

Soms krijgen mensen in de zorg te maken met onvrijwillige zorg. Dat betekent dat ze het zelf niet eens zijn met de zorg die ze krijgen. Ze iets moeten maar niet willen of juist iets willen, maar niet mogen. Het kan ook zo zijn dat u als bewoner of vertegenwoordiger het niet eens bent met de zorg die u of uw naaste ontvangt.

In zulke situaties biedt de cliëntvertrouwenspersoon onafhankelijke ondersteuning aan de bewoner én/of diens vertegenwoordiger. Ik geef informatie over de Wet zorg en dwang (Wzd), denk mee, luister zonder oordeel en kan ondersteunen in het contact met de zorgorganisatie – ook bij klachten of zorgen. Ik ben niet in dienst van Het Baken of een andere zorgaanbieder. Als cliëntvertrouwenspersoon werk ik volledig onafhankelijk en uitsluitend in het belang van de cliënt en diens vertegenwoordiger. Alles wat u mij vertelt is vertrouwelijk en wordt alleen gedeeld met uw toestemming.

Ik werk voor Stemgever, de landelijke organisatie van cliëntvertrouwenspersonen Wet zorg en dwang. Wij zorgen ervoor dat, binnen het kader van de Wzd, de stem van cliënten én hun vertegenwoordigers gehoord wordt. Wij werken door heel Nederland, en helpen mensen bij het versterken van hun rechtspositie.

Ik ben een paar keer per jaar op locatie aanwezig, maar u hoeft daar niet op te wachten.
U kunt mij rechtstreeks bereiken voor vragen, overleg of een afspraak.

📞 06 – 15311541 / 088 – 20 15 900
✉️ C.Kerkdijk@stemgever.nl
🗓 Aanwezig op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

Meer informatie?
🌐 www.stemgever.nl
🌐 www.dwangindezorg.nl
🌐 www.informatiepuntwzd.nl

Laat het gerust weten als u een vraag heeft of behoefte aan een gesprek. Ik ben er graag voor u en uw naaste.

Met vriendelijke groet,
Carina Kerkdijk
Cliëntvertrouwenspersoon onvrijwillige zorg (Wzd)

OVERLEG MET DE BESTUURDER | mei 2025

Jaarverslag klachten 2024
Vorig jaar heeft de cliëntenraad gevraagd om een integraal overzicht te kunnen krijgen van alle rapportages welke betrekking hebben op klachten. Het betreft rapportages over klachten en de signalen van in- en externe (vertrouwens)personen. Dit jaar kregen we als CCR al een integraal klachtenoverzicht. Het is fijn om te merken dat aan onze vraag is voldaan.

In het jaar 2024 zijn door 15 naasten en/of bewoners/cliënten klachten ingediend, of gesprekken aangevraagd ter ondersteuning. (2023: 7) 8 voor interne klachtenfunctionaris en 7 voor de interne vertrouwenspersoon. Alle klachten zijn door Het Baken tijdig naar tevredenheid afgehandeld en hebben niet geleid tot verdiepende onderzoeken en/of een melding bij de inspectie. De meeste klachten gaan over communicatie/bejegening. Enerzijds zien we hier een toegenomen mondigheid vanuit de maatschappij, anderzijds wil Het Baken hier nog meer aandacht aan besteden en worden medewerkers getraind in communicatie.

De toename van de klachten ten opzichte van vorig jaar lijkt te maken te hebben met: verwachtingen, toenemende complexere zorgvraag en de toegenomen mondigheid. Het Baken ziet een klacht of een verzoek tot ondersteuning als een kans om samen te blijven werken aan Waardig Leven. Tot slot geeft de CCR de bestuurder als tip mee om ook complimenten te registreren.

Herijken meerjarenstrategie

De ontwikkelingen in de zorg gaan momenteel snel. Deels heeft dit te maken met het politieke klimaat. Maar vooral met het gegeven dat de zorg betaalbaar moet blijven in een snel vergrijzende samenleving en er niet genoeg medewerkers zijn (ook naar de toekomst toe niet). De focus komt meer te liggen op samenwerking tussen zorgorganisaties, zorg op maat (aansluiten bij de wensen en behoeften) met eigen regie, van zorg naar kwaliteit van leven, inzetten van zorgtechnologie en de beweging van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij. Het laatstgenoemde betekent vooral dat het niet meer vanzelfsprekend is dat de overheid alle hulp verleent die nodig is, maar dat er meer hulp komt vanuit het sociale vangnet (naasten, vrijwilligers etc.).

Om de komende jaren in het snel veranderende speelveld de betrouwbare zorgverlener te blijven die Het Baken nu is, is Het Baken al enige tijd bezig met het herijken van de meerjarenstrategie. Er is met veel betrokken partijen (zoals onderwijs, VVT, thuiszorg, welzijn, huisartsen, lokale overheden, woningcorporaties) gesproken over de zorg. In het najaar moet het proces zijn afgerond en duidelijk zijn wat Het Baken de komende jaren wil betekenen voor haar huidige en toekomstige bewoners en cliënten.

Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!