Werken bij Help & contact

NIEUWSBRIEF CLIËNTENRAAD | NOVEMBER 2023

Mooie herinneringen bieden troost en kracht

Moge er in 2024 voor u fijne herinneringen bij komen.

Hoe bereiden we ons voor op meer informele zorg?

Steeds vaker worden naasten en vrijwilligers ingezet om zorg en ondersteuning te geven. Wij noemen dat informele zorg. De vraag naar dit soort zorg neemt tot 2040 alleen maar verder toe. Hoe bereiden wij ons voor op meer informele zorg? Het vraagt om een omschakeling, een andere manier om naar de zorg te kijken. Daar hoort bij dat wij allemaal in meer of mindere mate kijken wat wij zelf kunnen doen.

Tijdens de familieavond op de Voord is dit onderwerp met naasten en de bewoners besproken. Nog lang niet iedereen is zich bewust dat straks niet voor alles meer beroepsmatige zorg voorhanden is. We moeten het samen doen.

Maar is iedereen daar niet veel te druk voor?

Je bent mantelzorger, je hebt een gezin en een drukke baan. De eerste contactpersoon van een bewoner wordt soms wel geacht alles te doen. Daarom is het belangrijk om andere familieleden/vrienden bewust te maken. Samen zorgen voor hen die kwetsbaar zijn.

Het Baken moet wel duidelijk zijn in wat ze willen

Tijdens de familieavond werd het heel duidelijk dat iedereen wel iets meer wil doen. Vaak is het onduidelijk waar er behoefte aan is. Vanuit de zaal kwam dan ook de oproep: vraag gewoon: we hebben die middag/avond iemand nodig. Dan kunnen de familieleden bepalen wie aan die oproep gehoor geeft. Niet ingewikkeld maken maar gewoon doen.

OVERLEG MET DE BESTUURDER NOVEMBER 2023

Nieuwe wasserij
Krijgt het wasgoed de juiste behandeling? Wordt er goed gelet op de kwetsbare kleding? Worden de wasvoorschriften in de kleding nauwkeurig gevolgd? Toen Het Baken onlangs besloot op zoek te gaan naar een 'nieuwe' wasserij, werden deze vragen gesteld. Tot onze vreugde delen wij u mee dat er is gekozen voor WasMijnWas; een bedrijf waar de kleding van de bewoners centraal staat.

WasMijnWas is een familiebedrijf dat begonnen is met als doel kleding en linnengoed van particulieren te wassen op dezelfde manier als thuis. Uw kleren worden in kleine machines gewassen en slijten minder dan in zogenaamde wasstraten. Elk kledingstuk wordt voorzien van een chip. Op die chip staat van wie het kledingstuk is, het wasvoorschrift en ook hoe en/of u het gestreken wilt hebben. Dit is mogelijk omdat de nabehandeling (bijvoorbeeld het strijken) handmatig wordt uitgevoerd.

Als een kledingstuk voor het eerst wordt gewassen, wordt de chip aangebracht. Zo'n chip is heel klein en wordt op plaatsen aangebracht waar je ze niet ziet. Gedurende het hele proces worden de chips gescand, vergelijkbaar met de kassa in de supermarkt. Uw kleding kan dus niet zoekraken, wordt niet meer te heet gewassen, maar wel gestreken zoals u dat wilt. Als u een kledingstuk vergeet mee te nemen naar uw kamer, is dat ook geen probleem. Zorgverleners kunnen met hun telefoon de chip 'lezen' en zien van wie het is om het terug te brengen. De prijzen voor de bewoners worden zo laag mogelijk gehouden. Dit betekent dat het wassen in 2024 zeker niet duurder wordt.

Geen krimp in aantal medewerkers in 2024
De cijfers over het afgelopen jaar zijn nagenoeg bekend. Door goed financieel beheer blijft het aantal medewerkers in Het Baken in 2024 gelijk. De zorg is voor 2024 gewaarborgd.

Belangrijke aandachtspunten in 2024:

  • “Open deuren” een mooie stap om veiligheid én kwaliteit van leven goed in evenwicht te brengen.
  • “Informele zorg” zorg en ondersteuning door naasten en vrijwilligers.
  • “Visie op kwaliteit en samenwerking in de organisatie’ met als uitgangspunt dat het welzijn van de cliënt centraal staat.

Tot januari 2024!

Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!