Nieuwsbrief Cliëntenraad | november 2024
Als de jaren gaan tellen worden de oude en nieuwe ervaringen steeds belangrijker. De Cliëntenraad wenst u in het komende jaar nieuwe, mooie en warme ervaringen.
Nieuw lid Centrale Cliëntenraad (locatie De Hullen)
Even voorstellen
''Mijn naam is Henk Haklander. Ik ben nu 68 jaar jong en ben sinds 2021 gepensioneerd. Daarvoor werkte ik in twee boekenwinkels. Ik was ook de eigenaar van die boekenwinkels. Sinds enige tijd ben ik vrijwilliger/chauffeur voor de bewoners van De Hullen. Vanaf december ben ik ook lid van de cliëntenraad. Ik hoop een bijdrage in de cliëntenraad te kunnen leveren door goed naar de ideeën en/of klachten van cliënten van De Hullen te luisteren teneinde de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren.''
In de vorige nieuwsbrief stond dat Attie de Graaf haar werkzaamheden als lid van de cliëntenraad zou gaan verrichten voor De Hullen. Met de komst van Henk voor De Hullen gaat Attie zich nu richten op De Voord.
OVERLEG MET DE BESTUURDER november 2024
Generiek Kompas
De komende maanden bespreekt de cliëntenraad de inhoud van het Generiek Kompas. Een Generiek Kompas in de zorg is een document dat helpt om de zorg beter te maken. Het zorgt ervoor dat zorgverleners en anderen in de zorg op dezelfde manier samenwerken. Het laat zien waarom en hoe zij dit kunnen doen.
Waarom is dat zo belangrijk?
- Iedereen werkt aan hetzelfde doel.
Het kompas zorgt ervoor dat zorgverleners dezelfde regels en ideeën volgen. - Betere samenwerking
Het kompas helpt zorgorganisaties zoals Het Baken maar ook andere organisaties zoals ziekenhuizen, huisartsen beter samen te werken. - Goede zorg voor iedereen
Met het kompas is het de bedoeling dat iedereen in Nederland dezelfde kwaliteit zorg krijgt, waar je ook woont. - Meer aandacht voor de patiënt
Het kompas helpt om zorg te geven die past bij wat de patiënt nodig heeft. Niet alleen medisch, maar ook persoonlijk. - Voor de toekomst
Het kompas zorgt ervoor dat de zorg betaalbaar en goed blijft, ook als er meer mensen zorg nodig hebben.
Wie zijn de bedenkers van dit kompas?
Het Generiek Kompas komt voort uit een samenwerking tussen:
- De overheid, zoals het ministerie van Volksgezondheid (VWS).
- Zorgverzekeraars, die de zorg financieren.
- Zorgorganisaties, zoals ziekenhuizen, verzorgingshuizen en huisartsen.
- Patiëntenorganisaties, die de belangen van patiënten vertegenwoordigen.
Het is dus een breed gedragen initiatief waarbij iedereen in de zorgsector meewerkt om het kompas te maken en in te voeren. Het kompas geeft ook aan dat de cliëntenraad een belangrijke rol heeft in het totstandkomen van het kwaliteitsbeleid en dat de bestuurder daar instemming op moet vragen.
Wat kan Het Baken met het kompas en waarom is het voor u van belang?
Als zorginstelling kun je het Generiek Kompas gebruiken om je zorg beter, persoonlijker en efficiënter te maken. Dus nog meer afgestemd op de bewoner. Dit doe je door de richtlijnen te vertalen naar je eigen situatie, samen te werken met andere partijen, en innovaties in te zetten. Zo werkt Het Baken ook voor de toekomst aan goede zorg voor haar cliënten. In de volgende nieuwsbrief leest u meer over de pijlers waaruit het kompas bestaat en de invulling ervan.