Alle info over deelname aan online onderzoek: uiterste invuldatum verlengt tot 24 september!
Vanaf 21 augustus doet Het Baken mee aan het programma ‘Waardigheid en Trots op locatie’. Dit programma helpt ons als zorgorganisatie te voldoen aan het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg waar elke ouderenzorgorganisatie aan Nederland aan moet voldoen. Een onderdeel van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is een scan. Via deze scan komen we, aan de hand van acht thema´s, te weten of de kwaliteit van onze zorg goed genoeg is en waar we het beter kunnen doen. Aan de scan doen bewoners, naasten en medewerkers mee, met uitzondering van de dagbegeleiding en De Waard.
De scan
Elk jaar wordt onderzocht of de kwaliteit van onze zorg voldoet aan het kwaliteitskader. Dit onderzoekje, ook wel scan genoemd, bestaat uit een online vragenlijst en verschillende groepsgesprekken met bewoners, naasten en medewerkers. Als we de uitkomsten van de scan hebben, dan besluiten we samen met welke belangrijkste punten we aan de slag gaan om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren.
Uw mening telt, vult u de online vragenlijst in?
We vragen u als naaste en vrijwilliger uw mening te geven. U vult een online vragenlijst in over de acht punten van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Bij elk onderwerp geeft u antwoorden op vragen over hoe u de kwaliteit van zorg op de locatie ervaart. Hoe eerlijker u de vragen beantwoordt, hoe meer we er straks aan hebben.
Vul de online vragenlijst in vóór 24 september 2023.
Ga naar de vragenlijst, KLIK HIER.
Wilt u de vragenlijst liever op papier invullen? Geef dit aan bij de community coach of operationeel leidinggevende van de community van uw naaste. Zij kunnen u hieraan helpen.
Over de vragenlijst
- Wij zien niet dat u de vragenlijst hebt ingevuld, want u vult geen naam in. De vragenlijst is dus anoniem.
- Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30 minuten.
- Om het invullen te stimuleren verloten we per woonzorglocatie een cadeaubon van 25 euro (van een ondernemer uit de plaats van de woonzorglocatie). Wilt u mee doen aan de verloting? Laat het dan, na het invullen van de vragenlijst, weten door u aan te melden via deze link. Let op: de verloting heeft niets te maken met hoe u de vragenlijst invult en de zorg waardeert. Alleen met dát u de vragenlijst compleet hebt ingevuld.
- Antwoorden op veel gestelde vragen vindt u onderaan deze pagina.
Groepsgesprek
Ook vragen we een paar naasten, medewerkers en bewoners deel te nemen aan een groepsgesprek. Dit noemen we een kwaliteitsgesprek. Daarin delen we de uitkomsten van de online vragenlijst. En komen we met elkaar tot een besluit over wat we goed doen en wat we willen oppakken om de kwaliteit te verbeteren. De uitkomsten delen we natuurlijk met iedereen. Lijkt het u leuk deel te nemen het groepsgesprek? Laat het dan weten aan Janneke Brakke: jbrakke@zorgverlening-hetbaken.nl. De datums waarop de groepsgesprekken plaatsvinden zijn:
- Locatie De Hullen maandag 2 oktober van 9.00 tot 12.00 uur
- Locatie Hoenwaard maandag 2 oktober van 13.00 tot 16.00 uur
- Locatie De Voord maandag 9 oktober van 9.00 tot 12.00 uur
- Locatie Seewende maandag 9 oktober van 13.00 tot 16.00 uur
Waarom doet Het Baken dit onderzoek?
We doen er dagelijks alles aan om goede zorg te geven. In het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staat aan welke kwaliteit Nederlandse verpleeghuizen moeten voldoen. Alle verpleeghuizen in Nederland zijn verplicht zorg te leveren die aan die kwaliteit voldoet. Met deze scan maken we, vanuit het perspectief van medewerker, bewoner en naaste, inzichtelijk of we aan het kwaliteitskader voldoen. Dus; wat gaat er goed? Wat kan er beter? Op basis daarvan werken we verder aan het verbeteren van de kwaliteit volgens die norm. Op deze uitkomsten kunnen ook toekomstige bewoners hun keuze voor een verpleeghuis baseren. Zo houden we de kwaliteit hoog, elkaar scherp en maken we Het Baken een aantrekkelijke plek om te wonen en zorg te ontvangen.
Veel gestelde vragen
Online vragenlijst
Hoe lang duurt het invullen van de online vragenlijst?
De richttijd voor het invullen van de vragenlijst is 30 minuten, maar afhankelijk van hoe snel u bent doet u er korter of langer over.
Kan ik beginnen met het invullen van de vragenlijst en deze dan op een later tijdstip verder afmaken?
Ja, dat kan. U pakt de draad gewoon weer op door op een later tijdstip opnieuw te klikken op de link naar de enquête.
Moet ik meedoen met die groepsgesprekken of kan ik ook alleen deelnemen aan de online vragenlijst?
Niks moet. U hoeft niet mee te doen aan de groepsgesprekken als u de online vragenlijst hebt ingevuld maar dit mag wel. Wilt u deelnemen aan de groepsgesprekken, dan is het wel handig dat u de online vragenlijst hebt ingevuld zodat u weet waarover we het hebben.
Ik wil de vragenlijst graag op papier invullen in plaats van online. Hoe regel ik dit?
In de week van 28 augustus worden communities (via operationeel leidinggevenden of community coaches) voorzien van een stapeltje papieren exemplaren. Deze zijn voor bewoners, maar mogen ook uitgedeeld worden aan naasten en vrijwilligers. Vraag dus een medewerker van Het Baken op de community hiernaar.
De dagbegeleiding en De Waard doen niet mee aan deze scan. Waarom is dat?
Waardigheid en Trots en het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg zijn programma’s die gefinancierd worden vanuit de WLZ. Daarom doen alleen units en communities die langdurige zorg bij Het Baken verlenen mee aan dit onderzoek.
Wat is het programma Waardigheid & Trots?
Het programma Waardigheid en Trots helpt ons als zorgorganisatie het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg waar elke ouderenzorgorganisatie aan Nederland aan moet voldoen, uit te rollen binnen de organisatie. Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg en Waardigheid en Trots zijn onderdeel van het plan Thuis in het Verpleeghuis dat minister Hugo de Jonge in april 2018 presenteerde. Bekijk ook: Waardigheidentrots.nl.
Wat is het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg?
In het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staat wat de definitie van de kwaliteit van de zorg is voor verpleeghuizen in Nederland. Alle verpleeghuizen in Nederland zijn verplicht deze zorg te leveren. In het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staan acht punten; wonen & welzijn, veiligheid, leren & verbeteren van kwaliteit, leiderschap, personeelssamenstelling, gebruik van hulpbronnen, gebruik van informatie en persoonsgerichte zorg & ondersteuning, waar we in Nederland aan moeten voldoen als het gaat om kwalitatieve zorg. De scan, bestaande uit de online vragenlijst en de groepsgesprekken, maakt inzichtelijk waar we als Het Baken staan ten opzichte van het kwaliteitskader. En wat dus goed gaat en beter moet. Deze video legt dit uitgebreid uit: Video Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
Mijn vraag staat er niet bij. Aan wie kan ik deze stellen?
Stel uw vraag eerst aan de (operationeel) leidinggevende van de community van uw naaste. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u tot 28 augustus uw vraag stellen aan manager zorg Diana van Ommen via dvommen@zorgverlening-hetbaken.nl. Vanaf 28 augustus kunt u met uw vraag terecht bij Janneke Brakke via jbrakke@zorgverlening-hetbaken.nl.