Protocollen en procedures (Seewende)
Wie wordt mijn contactpersoon/wettelijke vertegenwoordiger?
Het Baken ondersteunt cliënten bij activiteiten in hun dagelijks leven. Daarbij wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de eigen wensen en behoeften van de cliënt. Dit betekent dat cliënten zoveel mogelijk zelf beslissen en dat hun wens wordt gevolgd. Soms kan het zijn dat een cliënt hier ondersteuning bij nodig heeft. Hieronder leggen we de verschillende functies en benamingen uit.
De cliënt is zijn eigen vertegenwoordiger
De cliënt die zelf zijn wensen kan bepalen en kan uiten is voor Het Baken zijn eigen vertegenwoordiger: de afspraken met de cliënt zijn voor Het Baken leidend in de zorgverlening. Van deze cliënten leggen we wel een eerste contactpersoon/belangenbehartiger vast voor de praktische zaken. Niet voor het overleg over de zorg.
De belangenbehartiger (eerste contactpersoon zonder vertegenwoordigingstaken)
Wanneer de cliënt ter zake wilsbekwaam is, is de eerste contactpersoon een belangenbehartiger.Hij/zij heeft een belangrijke rol als “spin in het web” voor alles wat er komt kijken bij verhuizing naar het verpleeghuis, ziekenhuisbezoeken en ondersteuning van de cliënt tijdens de opname. Met instemming van de cliënt zal deze persoon ook geïnformeerd worden over belangrijke zaken die de zorg en behandeling aangaan en eventueel inzage krijgen in het cliëntportaal. De eerste contactpersoon heeft geen zeggenschap over het wat en hoe van de geboden zorg en behandeling als dit overleg met de cliënt zelf kan plaatsvinden.Zowel de cliënt als de belangenbehartiger ondertekent het formulier. Kan de cliënt dit niet meer zelf dan komen we in de situatie van vertegenwoordiging.
De vertegenwoordiger
Wanneer een cliënt zelf niet meer kan beslissen over zijn zorg en behandeling dan moet er een vertegenwoordiger aangewezen worden. Deze vertegenwoordiger handelt in de geest van de cliënt. Het is dus uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de eigen mening van de vertegenwoordiger leidend wordt, de (veronderstelde) wens van de cliënt dient door de vertegenwoordiger te worden gevolgd.In de Wet is vastgelegd in welke rangorde mensen mogen optreden als vertegenwoordiger in de zorg. De bovenste heeft het hoogste recht:
- Mentor/curator; benoemd door de rechter
- Schriftelijk gemachtigde; benoemd door cliënt zelf (schriftelijk)
- Echtgenoot/partner; op grond van de WGBO, vrijwillig
- Ouder/kind/broer/zus; op grond van de WGBO, vrijwillig
Anderen dan genoemde personen kunnen wel contactpersoon zijn, maar geen vertegenwoordiger zoals in de wet bedoeld wordt.
Om de communicatie te vergemakkelijken, heeft het onze voorkeur dat de vertegenwoordiger ook de eerste contactpersoon is. Zo is het in alle gevallen duidelijk met wie overleg dient plaats te vinden.Wanneer meer personen binnen dezelfde rangorde (bijv. broers en/of zussen) voor vertegenwoordiging in aanmerking komen, vragen wij u één persoon aan te wijzen. Is het niet mogelijk een geschikte vertegenwoordiger te vinden, mag Het Baken een vertegenwoordiger aanwijzen en kan de rechter worden gevraagd een mentor of curator aan te wijzen.Het is van belang goed na te denken en te overleggen wie het beste vertegenwoordiger kan zijn. Emotionele betrokkenheid of verdriet maken het soms moeilijk de juiste afwegingen te maken. Soms is het dan goed het vertegenwoordigerschap aan iemand over te laten, die met wat meer afstand kan meekijken.
Welke rol heeft de vertegenwoordiger?
De vertegenwoordiger neemt alle taken op zich die de cliënt niet meer voor zichzelf kan uitoefenen. Zo zal de vertegenwoordiger ook het actuele zorgleefplan ondertekenen als de cliënt daar zelf niet toe in staat is. Belangrijke wijzigingen in het (medisch) behandelbeleid gebeuren niet zonder overleg met de cliënt en/of vertegenwoordiger. Daar waar de cliënt zelf nog in staat is zijn wil te vormen, wordt de wil van de cliënt gevolgd. De vertegenwoordiger heeft recht op alle informatie die voor goede vertegenwoordiging nodig is. Deze informatie zal verstrekt worden door (digitaal) inzage recht in het dossier van de cliënt.
Wat mogen wij verwachten van een vertegenwoordiger?
Het vertegenwoordigen van een ander is een moeilijke taak. Je moet je kunnen verplaatsen in wat die ander zou willen of nodig heeft. Hierbij speelt een rol hoe iemand altijd geweest is, maar ook het feit dat iemand door ziekte of ouderdom nu andere behoeften kan hebben. Dat is altijd een lastige afweging. Het is belangrijk om in gesprek met de zorgverleners te zoeken naar de wens van de cliënt, de voordelen en de risico’s van bepaalde keuzes. Wederzijds vertrouwen en respect voor ieders rol is een goede basis voor dit gesprek. De vertegenwoordiger heeft regelmatig contact met de contactverzorgenden en is verantwoordelijk voor het informeren van de overige familie.
Vastleggen eerste contactpersoon/vertegenwoordiger in het dossier
Bij de intake van de cliënt wordt gevraagd naar de naam van de eerste contactpersoon/ vertegenwoordiger. Uiteraard dient de eerste contactpersoon/vertegenwoordiger met zijn of haar rol in te stemmen. In enkele situaties is direct bekend wie de eerste contactpersoon/vertegenwoordiger is. Zowel de cliënt als de eerste contactpersoon ondertekent het personalia formulier (zie Bijlage 2: Vertegenwoordigingsformulier wanneer cliënt niet wilsbekwaam is).Indien nog niet bekend is wie optreedt al eerste contactpersoon dan wel vertegenwoordiger, wordt de cliënt en/of familie verzocht dit in onderling overleg te bespreken en zo spoedig mogelijk (max. binnen 2 weken) door te geven aan het Baken met het ondertekende formulier. De vertegenwoordiging van de cliënt wordt vastgelegd in het zorgdossier.
Een tweede contactpersoon
Een tweede contactpersoon komt pas in beeld als het niet lukt om contact te krijgen met de eerste contactpersoon. De eerste contactpersoon vertegenwoordigt de cliënt en krijgt de informatie over de zorg enz. Soms krijgt ook de tweede contactpersoon wel antwoord op vragen, maar het Baken zal niet meer familieleden beschouwen als vertegenwoordiger. Als het goed gaat in een familie informeert de eerste contactpersoon de andere familieleden en raadpleegt deze als er ingrijpende zorgbeslissingen moeten worden genomen.
Mentor, curator of bewindvoerder
Het kan nodig zijn om de vertegenwoordiging wettelijk af te dwingen. De kantonrechter kan een vertegenwoordiger aanstellen, die bepaalde beslissingen voor de cliënt zal nemen. Waarover deze vertegenwoordiger mag beslissen verschilt:
- Een mentor neemt beslissingen op het persoonlijk vlak: over verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. Hij kan inzage krijgen in het medische dossier van de cliënt. De mentor gaat niet over geldzaken.
- Een bewindvoerder beheert bepaalde goederen en/of het geld van de cliënt. Daarmee wordt voorkomen dat de cliënt bijvoorbeeld zijn huis verkoopt of grote aankoop doet die hij niet kan betalen. Mocht hij dat toch doen, dan is de verkoop/koop niet rechtsgeldig en wordt dus terug gedraaid. Een bewindvoerder neemt geen beslissingen over de gezondheid en mag het medisch dossier van de cliënt niet inzien.
- Een curator behartigt de financiële en persoonlijke belangen van de cliënt. Hij is dus eigenlijk zowel mentor als bewindvoerder. Het is de meest vergaande vorm van vertegenwoordiging waarbij de cliënt bijna geen eigen beslissingen meer mag nemen. Volgens de wet is hij dan handelingsonbekwaam.
Leven in vrijheid
Ieder mens heeft het recht om in vrijheid te leven en eigen keuzes te maken. Zelf beslissen hoe je je dag doorbrengt, waar je woont en naar welke muziek je luistert. Dit geldt ook voor mensen met dementie. Ze hebben weliswaar zorg en ondersteuning nodig, maar dat is bij voorkeur de zorg waar ze zelf mee instemmen. Daar maken de bewoner en zorgverlener samen afspraken over.
Onze visie op vrijheid is:
Iedere bewoner voelt zich veilig, geborgen en vrij binnen onze locaties. Zo kunnen mensen hun leven leiden zoals zij zich wensen of van huis uit gewend zijn. Een waardig leven. Aan bewoners van Zorgverlening Het Baken wordt geen onvrijwillige zorg verleend, tenzij onvrijwillige zorg de enige manier is om ernstig nadeel voor de bewoner zelf of zijn of haar omgeving te voorkomen.
Zoveel mogelijk vrijwillig
De Wet zorg en dwang (Wzd) gaat uit van het principe ‘nee, tenzij’. Dit betekent dat zorg voor mensen met een psychogeriatrische aandoening (bijvoorbeeld dementie) op vrijwillige basis plaatsvindt, tenzij het vanwege een ernstig nadeel, niet kan. Altijd moet eerst geprobeerd worden de situatie met vrijwillige zorg (= met instemming of zonder verzet van de cliënt) op te lossen. Pas als dat niet mogelijk is, mag onvrijwillige zorg worden toegepast.
Laatste redmiddel
Soms kunnen mensen met dementie niet inschatten wat goed voor hen is. Zorgverleners helpen bij die keuzes en houden rekening met veiligheid en kwaliteit van leven. Dat kan betekenen dat de vrijheid van mensen wordt beperkt. Je gaat daar dus zorgvuldig mee om en kiest er alleen voor als het echt niet anders kan. Het inzetten van zorg die iemand echt niet wil, is altijd een laatste redmiddel.
Volg het cyclisch proces
Is onvrijwillige zorg toch nodig? Dan zo kort mogelijk en op de minst ingrijpende manier. Daarvoor wordt een cyclisch proces doorlopen. Er wordt onderzocht hoe de situatie van de bewoner is en er wordt onderzocht of er andere oplossingen zijn. Dit wordt gedaan in overleg met de bewoner en zijn wettelijk vertegenwoordiger en met collega’s en deskundigen. Hierbij wordt blijvend gekeken of de onvrijwillige zorg nog nodig is en of er vrijwillige alternatieven zijn.
Open deuren
In het kader van de visie op vrijheid van Zorgverlening Het Baken en de landelijke ontwikkelingen betreffende eigen regie, autonomie en het recht op zelfbeschikking, heeft Het Baken het beleid opgesteld waarbij de deuren open zijn voor alle cliënten, tenzij hun beschermwaardigheid een ander beleid vraagt en hun kwaliteit van leven niet in het geding komt.
Wanneer een cliënt bij Het Baken komt wonen vanwege dementiële, psychiatrische of NAH problematiek zal deze meestal zijn weg binnen of buiten de locatie niet kunnen vinden en veelal zal deze cliënt de weg ook niet meer kunnen aanleren. De meeste cliënten vinden het prima om over de afdeling wat rond te lopen en zijn niet zoekende naar een deur, en hebben niet de drang naar buiten te gaan. Verdwalen vormt voor deze groep geen risico. Er is echter een cliëntengroep die wanneer zij binnen het verpleeghuis wonen wel op zoek zijn naar meer bewegingsruimte of graag naar buiten willen. Deze groep is op zoek naar de deuren en zij proberen de ingesloten ruimte te verlaten.
Nu het uitgangspunt bij Het Baken is dat er geen onvrijwillige zorg wordt verleend, past daar het beperken van de bewegingsvrijheid tegen de wil van cliënten niet bij. Een cliënt die zich buiten kan begeven, zou dit ook moeten kunnen. Deze cliënt is naast cliënt met dementie immers ook burger, gewoon onderdeel van onze maatschappij. Hiervoor is een verandering in beleid van geslotenheid naar openheid nodig. Hoe gaan we dit vorm geven?
Risico’s
Wanneer het openen van de gesloten deuren ter sprake komt gaan onmiddellijk de gedachten uit naar de risico’s die dit met zich meebrengt. Risico’s op vermissing, op een fataal ongeluk of oververmoeidheid door voortdurende loopdrang zonder eindigheid. Dit zijn allemaal reële risico’s die zich mogelijk gaan voordoen. Maar risico’s nemen we de hele dag, ook in het “normale” leven; we rijden auto, we gaan skiën, we roken en sommigen van ons springen uit vliegtuigen of van hoge bruggen. Dit doen we min of meer weloverwogen, omdat dit toevoegt aan ons levensgeluk. Het nemen van risico’s laat ons voelen dat we leven, dat we vol in het leven staan en het risico dat we nemen is een prijs die we daar graag voor betalen. De kwaliteit van leven die hoort bij bewegingsvrijheid hebben, het gevoel hebben dat je buiten kunt zijn en gaan en staan waar je wilt nemen wij onze cliënten op dag 1 van hun opname op een psychogeriatrie afdeling af. De deuren zijn gesloten, tenzij er een uitzondering wordt gemaakt.
Hoe doen we dat?
We zetten zo veel mogelijk de deuren open, opdat iedereen zich daar kan bevinden waar hij of zij het liefste is. Dit betekent dat bewoners zich vrijelijk kunnen bewegen door de openbare ruimten van de locatie, de eigen kamers en ook naar buiten toe. Bewoners voor wie de open deuren een risico vormen, zullen we een maatwerk oplossing bieden die met het oog op kwaliteit van leven zo veel mogelijk tegemoetkomt aan hun behoefte aan bewegingsvrijheid. De Wet Zorg en Dwang vormt hierbij ons kader. We zijn niet bang zorgvuldig en weloverwogen multidisciplinair een risico te nemen, wanneer dit de kwaliteit van leven van de bewoner ten goede komt. De wettelijk vertegenwoordigers zullen we vanzelfsprekend in deze besluitvorming nauw betrekken.
Waar kunt u terecht met een klacht?
Wij vinden het belangrijk dat u uw leven kunt leiden zoals u dat wenst of van huis uit gewend bent. Dat willen we mogelijk maken met goede zorg. Dit ontstaat in een samenwerkingsrelatie tussen u als cliënt, uw partner of mantelzorger en onze medewerkers en vrijwilligers. Samen werken we aan een ‘Waardig Leven’. Zorg is mensenwerk. Het kan dus zijn dat u vragen hebt. Of dat u niet tevreden bent over hoe wij ons werk doen. Vertel ons wat u nodig hebt. Zo kunnen we er iets aan doen voor u.
Praat met de betrokken medewerker
Heeft u een vraag of een klacht? U kunt dit altijd bespreken met de medewerker die uw onvrede heeft veroorzaakt. Mogelijk kunt u het probleem samen oplossen. Ook een andere medewerker of de community coach kan u helpen om een goede oplossing te vinden.
Komt u er samen toch niet uit? Of praat u liever met een onafhankelijke persoon? Dan zijn er diverse andere mogelijkheden:
Benader de interne cliëntvertrouwenspersoon
Roel Venderbos is cliëntvertrouwenspersoon. U kunt hem bereiken per e-mail (klacht@zorgverlening-hetbaken.nl) of telefonisch (088 - 258 10 25).
Benader de interne klachtenfunctionaris
Anneke aan’t Goor is de interne klachtenfunctionaris van Het Baken. U kunt haar bereiken per e-mail (klacht@zorgverlening-hetbaken.nl) of telefonisch (088 - 258 10 25).
Benader de externe client vertrouwenspersoon Wet zorg en dwang (Wzd)
Heeft u een vraag in het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd)? Of bent u ontevreden over de zorg rondom deze wet? Dan kunt u terecht bij de onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon van het Landelijk steunpunt (mede)zeggenschap (LSR).Dit is Jessica Dijkstra. E-mail: j.dijkstra@hetlsr.nl, telefoon: 06 – 21 39 33 05.
Hoe gaan wij om met veiligheid?
Veiligheid is een heel belangrijk aandachtspunt binnen Het Baken. Dit geldt voor u als cliënt, voor al onze mantelzorgers, medewerkers, bezoekers en vrijwilligers. Daartoe heeft Het Baken binnen alle locaties uitgebreide (brand)veiligheidsmaatregelen getroffen. Voor elke locatie is een calamiteiten- en ontruimingsplan opgesteld. Dit plan treedt in werking wanneer er sprake is van een (grote) calamiteit.
Rookverbod
Voor uw eigen veiligheid, die van uw medebewoners en onze medewerkers geldt er een rookverbod binnen al onze locaties. Roken is toegestaan in de daarvoor aangewezen rookruimtes op elke locatie en buiten bij de aangewezen rookzones. Roken op de kamer is niet toegestaan.
Brandgevaar voorkomen
Het branden van kaarsjes of andere zaken waar open vuur bij komt kijken is verboden. Indien u elektrische apparaten of huishoudelijke apparatuur meeneemt, moeten deze veilig zijn en in technisch goede staat verkeren. Bij twijfel mag u altijd de hulp van onze Technische dienst inroepen. Zij kunnen uw apparatuur doormeten.
Wat moet u doen bij brand?
Al onze locaties zijn voorzien van een brandmeldinstallatie en in alle ruimtes hangen rookmelders. Bij rook en brand gaan deze automatisch af en worden onze medewerkers en de brandweer gewaarschuwd en gaan deze handelen en zorgen dat u zo snel mogelijk in veiligheid wordt gebracht. Al onze zorgmedewerkers worden daar elk jaar in getraind en er vinden regelmatig oefeningen plaats.
Wanneer u echter zelf tot de ontdekking komt dat er iets niet pluis is of een bezoeker constateert brand, dan kunt u, voor zover u daartoe in staat bent de brand melden door een handbrandmelder in te drukken. Deze melders bevinden zich altijd op verschillende plekken in de gang. In de gangen hangen bordjes met uitleg ‘wat te doen bij brand’ en vluchtplattegronden van het gebouw. Speciale groene bordjes geven aan waar de vluchtwegen zich bevinden. Wanneer u een gevaarlijke situatie tegenkomt kunt u dat melden bij een van onze medewerkers. Bij een calamiteit moet u altijd de instructies opvolgen van de brandweer en onze medewerkers.
Laatste zorg
Ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken
Zorgverlening Het Baken is een organisatie met een protestants-christelijke identiteit. Mede door toegenomen medische mogelijkheden kunnen er op hoge leeftijd ethische en levensbeschouwelijke vragen ontstaan. U kunt daar uiteraard over spreken met een geestelijk verzorger binnen Het Baken.
Palliatieve zorg
We bieden naast ondersteuning bij wonen, zorg en welzijn ook palliatieve zorg in de laatste fase van het leven. Indien de cliënt dit wenst kunnen pijn- en benauwdheidsbestrijding hier onderdeel vanuit maken. Indien de cliënt daar behoefte aan heeft begeleiden we de cliënt in het afscheid nemen van het leven. De geestelijk verzorger speelt hierin een belangrijke rol. Uiteraard is de levensbeschouwing van de cliënt het uitgangspunt voor de begeleiding.
Reanimatie
Op de dag van de verhuizing naar Het Baken vragen we al naar de wens om al dan niet gereanimeerd te worden. Dit overvalt nieuwe cliënten of hun familie soms. Dat begrijpen we goed. Gezien de vergaande mogelijkheden op medisch gebied is het goed om stil te staan bij de vraag of medisch handelen zinvol en mogelijk is. Uw mening over het al dan niet te reanimeren is van belang, evenals de uitleg door een arts wat de kansen en gevolgen zijn bij reanimatie. We zijn op basis van de richtlijn ‘besluitvorming over reanimatie’ gehouden om u hierover goed te informeren en naar uw mening te vragen. Er is aandacht voor uw levensbeschouwelijke opvattingen.
Euthanasie
Zoals beschreven; we zijn een organisatie met een protestants-christelijke identiteit. Dit betekent dat we het menselijk leven zien als gegeven door God en het is niet aan de mens om het leven te beëindigen. Medewerkers van Het Baken voeren daarom geen levensbeëindigende handeling(en) uit. Het kan voorkomen dat een cliënt de wens uitspreekt tot euthanasie. We gaan dan in gesprek met de cliënt over de achtergrond van deze wens. We luisteren goed naar de vraag achter de vraag: we bieden hulp aan vanuit de verschillende disciplines die werkzaam zijn bij Het Baken en zo nodig ook van professionals buiten onze organisatie. Juist vanuit onze christelijke identiteit willen we de ander duidelijk maken dat we zijn of haar unieke leven van grote waarde vinden.
Ondanks alle hulp die geboden wordt kan een cliënt bij zijn of haar wens blijven tot het krijgen van euthanasie. Vanuit ons uitgangspunt ‘waardig leven’ laten we de cliënt niet los. We blijven de cliënt, ongeacht zijn of haar keuze, zorg bieden. Vanuit onze missie en visie willen we zorg blijven dragen voor de cliënt vanuit de waarde van barmhartigheid. De eigen studio of het appartement is het privédomein van de cliënt en maakt de cliënt haar/zijn eigen keuzes. Levensbeëindigend handelen echter kan alleen uitgevoerd worden door een arts van buiten onze zorgorganisatie. De dagelijkse zorg zal gewoon door medewerkers van Het Baken geleverd worden. Na overlijden kan indien de cliënt of naasten dit wensen ook de laatste zorg verleend worden zoals wij dit gewend zijn.
Privacyverklaring cliënten Zorgverlening Het Baken
We vinden het bij Zorgverlening Het Baken belangrijk, dat er goed met uw gegevens wordt omgegaan. Daarom leggen we hier uit waarom en welke persoonlijke gegevens we van u verzamelen. Ook geven we aan wat u kunt doen als u het daar niet mee eens bent.
Persoonsgegevens die worden verwerktZorgverlening Het Baken kan persoonsgegevens over u verwerken, doordat u gebruik maakt van de diensten van Zorgverlening Het Baken, en/of omdat u deze zelf bij het invullen van een contactformulier op de website aan Zorgverlening Het Baken verstrekt. Zorgverlening Het Baken kan de volgende persoonsgegevens verwerken:
Uw voor- en achternaam
Uw adresgegevens
Uw telefoonnummer
Uw geboortedatum/-plaats
Uw emailadres
Uw gezondheidsgegevens
Waarom Zorgverlening Het Baken gegevens nodig heeft
Zorgverlening Het Baken verwerkt uw persoonsgegevens om uw aanvraag af te handelen, voor relatiebeheer, het uitvoeren van een overeenkomst en wettelijke regelingen. Ook kunnen wij uw gegevens gebruiken voor overige activiteiten ter ondersteuning van de bedrijfsvoering.
Hoe lang Zorgverlening Het Baken gegevens bewaart
Zorgverlening Het Baken bewaart uw persoonsgegevens met inachtneming van wettelijke bewaartermijnen niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren, waarvoor uw gegevens worden verzameld. Uw gegevens worden niet langer dan een jaar bewaard indien er geen zorgrelatie met u tot stand komt.
Delen met anderen
Zorgverlening Het Baken verstrekt uw persoonsgegevens alléén aan derden indien dit nodig is voor de uitvoering van de overeenkomst met u, of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.
Verwerking bijzondere gegevens
Indien u met Zorgverlening Het Baken een zorgrelatie bent aangegeven, hebben wij bijzondere persoonsgegevens (zoals gezondheidsgegevens) van u nodig, bijvoorbeeld om te bepalen welke behandeling of verzorging voor u nodig is. Deze gezondheidsgegevens worden extra zorgvuldig verwerkt. Deze gegevens worden alleen aan andere medewerkers verstrekt als zij tot de functionele eenheid behoren die in directe relatie staat tot uw zorg en behandeling. Als wij gegevens van derden (bv een specialistisch arts) nodig hebben, dan vragen wij daarvoor uw toestemming. Wij geven dan aan waarom wij deze informatie nodig hebben en welke gegevens het betreft.
Uw rechten
Wij houden uw gegevens graag actueel. Wilt u weten welke gegevens wij van u hebben en of alle gegevens die wij van u hebben ook juist zijn, dan kunt u uw gegevens bij ons opvragen. Wij zullen u dan binnen vier weken een overzicht van uw gegevens leveren. U kunt uw gegevens opvragen door ons een verzoek te sturen naar: fg@zorgverlening-hetbaken.nl of te bellen naar: 088 - 258 10000. Indien er onjuistheden zijn in de geregistreerde gegevens, kunt u ons vragen om deze aan te vullen, te corrigeren of te verwijderen.
Hoe gaan wij om met uitbraken van infectieziekten?
Infectieziekten worden veroorzaakt door micro-organismen (virussen, bacteriën, schimmels en parasieten) en komen veel voor. Ze kunnen ontstaan als uw afweersysteem tekortschiet of als het micro-organisme erg sterk is. Mensen die in een zorginstelling wonen zijn vaak kwetsbaarder en daarom vinden wij een goede zorg voor (persoonlijke) hygiëne door onze medewerkers heel belangrijk. Het gaat dan om zorg voor onze kleding, geen sierraden dragen, handen wassen en desinfecteren etc. Toch kunnen we niet altijd voorkomen dat een bewoner ziek wordt of dat er een uitbraak is van een bepaalde infectie op een woongroep.
Wanneer er sprake is van zo’n een uitbraak onder cliënten (2 of meer zieke cliënten per community), bijvoorbeeld het coronavirus, influenca (griep) of het noro-virus (buikgriep), wordt er per situatie een keuze gemaakt welke noodzakelijke en gepaste maatregelen er genomen moeten worden. Deze maatregelen worden bepaald door een specialist ouderengeneeskunde in samenwerking met een regieteam. Hierbij is het uitgangspunt dat de maatregelen zo min mogelijk de vrijheid van de cliënten beperkt. Wanneer er maatregelen op een afdeling genomen worden, wordt de eerste contactpersoon hiervan op de hoogte gesteld.